Odwiedzin
Środa 24.06
Temat: Witaj, letnia przygodo.
1. ,, Lato wreszcie"- wysłuchanie wiersz
„Lato wreszcie!” Urszula Kozłowska
Już walizki w bagażniku,
torba, plecak, pięć koszyków…
Czy na pewno wszystko mamy?!
Bo za chwilę wyjeżdżamy!
Tata już przy kierownicy,
denerwuje się i krzyczy.
Szkoda przecież każdej chwili!
– Jedźmy w końcu moi mili!
Lato, lato, lato wreszcie
Nie będziemy siedzieć w mieście!
Wszyscy więc wsiadają prędko:
Dziadek Władek z wielką wędkę,
Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,
Mama (niosąc stos kanapek)
Moja siostra z parasolką
i braciszek z deskorolką,
potem ja z piłkami dwiema…
lecz już dla mnie miejsca nie ma!
Lato, lato, lato wreszcie,
Czy będziemy siedzieć w mieście? Tata mówi: – Nie ma strachu,
jeszcze miejsce jest na dachu.
Wiec mi trochę zrzedła minka:
– Ja na dachu? Ja… dziewczynka?
Tata tylko kręci głową:
– Cóż za pomysł, daję słowo?!
Oj! Córeczko moja mała
coś ty sobie ubzdurała?
Lato, lato, lato wreszcie,
Nie będziemy siedzieć w mieście!
Już na dachu stos bagaży,
a ja uśmiech mama na twarzy.
Siedzę sobie obok mamy
no i wreszcie wyjeżdżamy!
Słońce nam wskazuje drogę-
już doczekać się nie mogę!
Wiem, że w dali na nas czeka
Las szumiący, łąka, rzeka…
Lato, lato, lato wreszcie,
Nie będziemy siedzieć w mieście!
2. Rozmowa o wydarzeniach opisanych w wierszu. Przykładowe pytania:
3. „Po łące biega lato” – zabawa ruchowa przy piosence https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY
4. Wakacyjna kolorowanka ( załacznik nr 1)
Wtorek 23.06
Temat : Letnie marzenia
1. „Na wakacje” – zabawa ruchowo-naśladowcza ,podczas zabawy dziecko naśladuje różne pojazdy: jedzie samochodem, pociągiem, leci samolotem, płynie statkiem.
2. „Letnie marzenia” – rozmowa kierowana na temat marzeń realnych i tych mało rzeczywistych. Rodzic zaczyna rozmowę, opowiadając o swoim marzeniu z dzieciństwa:
Jak byłam małym dzieckiem, miałam około 4–5 lat, często marzyłam. Jednym z takich marzeń była podróż na bezludną wyspę, aby zobaczyć prawdziwą plażę, morze i poczuć gorące słońce. Marzyłam, żeby na wyspie przywitały mnie różne zwierzęta mówiące ludzkim głosem, które byłyby bardzo miłe i gościnne, które traktowałyby mnie jak królową. Pragnęłam, aby przygotowały dla mnie wykwintne przyjęcie, następnie oprowadziły po wyspie, pokazując swoje skarby. Chciałam, żeby wszystko było takie piękne, jakby z bajki i żeby wszyscy byli dla siebie bardzo mili. Chciałam na tej wyspie poczuć się wyjątkowo – to było moje największe letnie marzenie.
Następnie pytamy dziecka: Co to jest marzenie? Jakie są wasze letnie marzenia? Dziecko definiuje pojęcie i opowiada o swoich marzeniach.
3. "Po łące biega lato" - nauka piosenki :
4. Ćwiczenia grafomotoryczne :
https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2017/07/statek-1.jpg
PIĄTEK 19.06
Temat: Odwiedzamy zwierzęta w Zoo
1. ,,W ZOO"- wysłuchanie wiersza
Zoo
W Zoo jest wesoło,
ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi ,
foka siedzi w stawie,
nie widać jej prawie.
Słonie wodę piją ,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi,
boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze
są zielone rybki
patrzą sobie na mnie
zza zielonej szybki
i zębów nie mają
i rogów nie mają ,
i tylko tak sobie
pływają, pływają ,
pływają, pływają i się uśmiechają.....
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
3. Puzzle- W Zoo
Poproś mamusię lub tatusia o wydrukowanie kolorowanki ( załacznik nr 1) .
Przygotuj kredki i nożyczki. Twoim zadaniem jest pokolorowanie zwierząt w Zoo.
Następnie podziel ją na 5 części , poskładaj tak, aby powstał jednolity obrazek i naklej go na kartkę.
Poniedziałek 15.06
Temat : Małpie figle
1. „Czy znasz to zwierzę?” – posłuchajcie zagadek tekstowych o egzotycznych zwierzętach, odgadnijcie o jakie zwierzę chodzi i spróbujcie je naśladować.
Malowany konik w paski.
Jest zwierzęciem afrykańskim. (zebra)
Jest dla małej mrówki wielki pod niebiosa.
Dziwoląg, bo trąbę nosi zamiast nosa. (słoń)
Prócz garbu słynie stąd, że w nazwie swej ma błąd. (wielbłąd)
W afrykańskich krajach żyje.
Długie nogi ma i szyję. (żyrafa)
Sssunie w ssskrętach pośród krzaków,
Siejąc possstrach wśród zwierzaków. (wąż)
Kolorowe pióra ma,
Papuguje, co się da. (papuga)
Z zabaw i figli zwierzak ten znany,
lubi też bardzo zjadać banany. (małpa)
Jest królem, lecz nie w koronie,
ma grzywę,choć nie jest koniem. (lew)
2. Posłuchajcie piosenki :
3. "Lew" - wykonaj pracę według wzoru :
https://lecibocian.pl/wp-content/uploads/2019/03/kreatywnie-z-dzieckiem-lew-przyklejanka8.jpg
4. Kolorowanka :
https://awm.waw.pl/foto/news/big/7b06a702a8b27bd5351f7ce183e1d66f.jpg
Wtorek 09.06
Temat: "Wszędzie mieszkają dzieci"
1, Rozpoczynamy rozgrzewką muzyczną :
2. Wiersz „Moja dłoń” – wysłuchanie wiersza z pokazywaniem poszczególnych palców, nazywanie ich, zginanie, zapamiętanie ich nazw.
Moja dłoń
Przy każdej ręce
Palców jest pięć.
Przelicz je wszystkie,
Jeśli masz chęć!
Pierwszy malutki,
Śmiesznie się zgina.
Patrząc na niego
– Śmieje się mina!
Drugi serdeczny,
Często się stroi.
Niczego w życiu
On się nie boi.
Trzeci środkowy,
Wysoki taki, Niczym przy szosie,
Drogowe znaki.
Kolejny, czwarty Też jest niezbędny.
Grozi – gdy trzeba, Wskazuje błędy!
Piąty – zwą kciukiem.
Jest bardzo ważny!
Choć jego wygląd… Niezbyt poważny.
Przy każdej ręce, Palców jest pięć.
Przelicz je wszystkie, Jeśli masz chęć!
3. Posłuchajcie piosenki „ Mam przyjaciela” https://youtu.be/mGsicfW_yG8
4. „Co to jest przyjaźń?” – rozmowa na temat pozytywnych uczuć i emocji.
Zachęćmy dzieci, by spróbowały ustalić, kto jest ich przyjacielem w grupie rówieśniczej. Wspólnie przeanalizujmy z dziećmi sytuacje świadczące o lojalności i wzajemnej sympatii (wspólne zabawy, wyjścia pozaprzedszkolne, zainteresowania). Zachęćmy dziecko do opowiadania o przyjaciołach i sytuacjach, które udowodniły ich bliskość i zaangażowanie.
5. Portret przyjaciela - malowanie farbami plakatowymi na jednorazowych talerzykach kartonowych. Po wyschnięciu portretów doklejcie włosy z różnego rodzaju materiałów : resztek włóczki, pasków papieru, gazet .
PONIEDZIAŁEK 08.06
Temat: Najlepsza jest wspólna zabawa
1. ,, Koniki"- zabawa inscenizowana do utworu literackiego.
KONIKI
Cwałowały czerwone koniki.
Kopytkami biły, pędziły,
Przesadzały bystre strumyki,
Po kamieniach, po drogacg dudniły.
I po lesie, i po łące, i po moście,
W kłus, galopem, cwałem- przez powietrze.
I parskały, że będą goście,
I uszami strzygły na wietrze.
A były to koniki z piernika,
Lukrowane, cukrem osypane.
Kiedy im się znudziło brykać,
Poszły prosto do buzi - same.
Dzieci ruchami warg i języka prezentują podróż koni ( kląskają, prychają, oblizują wargi). Proszę zwrócic uwagę na tempo wykonywania ćwiczeń (kłus- wolno, galop- dość szybko, , cwał- szybko). Na koniec dzieci nasladują konie ( biegają, pokonują przeszkody, parskają).
2. Popraw po linii i pokoloruj - załącznik nr 1
3. Nauka piosenki https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A
4. Znajdź róznice w obrazkach- załącznik nr 2
Piątek 29.05
Temat : Zabawy z mamą i tatą
1. Logopedyczna ruletka - wykonaj ćwiczenia , które wylosujesz.
https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/
2. " Czy znasz swoich rodziców" - quiz
Odpowiedz na pytania :
- Ulubiony serial mamy to ... ?
- Ulubiony program taty to ... ?
- Jaki kolor oczu ma twoja mama ?
- Jaki kolor oczu ma twój tata ?
- Najlepsza koleżanka twojej mamy ma na imię ?
- Najlepszy kolega taty to ... ?
- Jakie ciasto twoja mama lubi najbardziej ?
- Ulubione danie mojego taty to ... ?
3. Zapraszam do wysłuchania piosenki " Dziękuję mamo , dziękuję tato " :
4. Zabawy z rodzicami :
Zabawa „Zgadnij co to?”
Dzieci rozpoznają przez dotyk, to co przygotował im rodzic ( kiwi, cukierek, mandarynka, jabłko, orzech w łupinie itp. ), wszystkie produkty są w pudelku a dziecko ma zawiązane oczy.
W nagrodę za odgadnięcie zagadki mogą zjeść/zatrzymać wylosowaną rzecz.
Zabawa integracyjna „Rzeźbiarz”
Rodzice są plasteliną, z której dzieci modelują różne figury. Mogą być one stojące, siedzące lub leżące. Rodzice poddają się działaniu dzieci. Na zakończenie pracy dzieci nadają tytuł swojej rzeźbie.
Zabawa "ciepło -zimno"
Rodzic chowa przedmiot lub zabawkę, dziecko szuka przedmiotu na podstawie podpowiedzi rodzica.
5. Praca plastyczna :
Do namalowania łąki wykorzystajcie różne kolory farb. Wykonajcie ją paluszkami lub kawałkami gąbki.
CZWARTEK 28.05
Temat: O miłości
1. Przyjemne i nieprzyjemne emocje- jakie emocje kryją się pod emotikonami? zieloną kredką otocz emocje, których odczuwanie jest dla Ciebie przyjemne, a czerwoną nieprzyjemne ( załącznik nr 1).
2. ,,Co to jest miłość? ''- rozmowa na temat uczuć , próby nazywania i zdefiniowania uczuć , nastrojów i stanów emocjonalnych
3. Przetnij po liniach , ułóż puzzle ( załącznik nr 2)
4. ,, Ja i moja rodzina"- praca plastyczna. Narysuj swoją rodzinę dowolną dla Ciebie techniką plastyczną. Pamietaj o pozostawienie porządku po skończonej pracy.
5. Pokoloruj klocku według kodu - trójkąty na zielono, koła na żółto, kwadraty na czerwono, prostokąty na niebiesko.( załącznik nr 3).
ŚRODA 27.05
Temat: Magiczne słowa na co dzień i od swięta
1. ,,Piękne zwyczaje''- wysłuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści ,utrwalenie zwrotów grzecznościowych .
PIĘKNE ZWYCZAJE
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje
mówi ,, dzien dobry'',gdy rano wstaje
A drzewa lśniące rosą nad ranem,
mówia ,, dzień dobry słonko kochane''
Gdy słonko chmura pokryje siwa
mówi ,, przepraszam'' potem odpływa.
Przepraszam, przepraszam to tylko zart
po niebie mnie gonił wesoły wiatr.
Gdy srebrny deszczyk spadnie dokoła
,, Dziękuję'' szumia trawy i zioła.
Dziekuję, dziękuję za krople ros
Już czekał na deszczyk już kwiatek i kłos.
Słonko dzień cały po niebie chodzi
,, Dobranoc"- mówi kiedy zachodzi
Dobranoc, dobranoc zbudzę was znów
A teraz dobranoc przyjemnych snów.
2. Odpowiedź na pytania:
3. Tata pracuś - posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=K45u7uwRPv8&list=PL7Lg168IaC6RISeC1o1ET4iUVNPxX5aEe&index=7
4. Połącz kropki- ćwiczenia grafomotoryczne ( załącznik nr 1)
Witamy was serdecznie po długiej przerwie. W tym tygodniu będziemy rozmawiać, bawić się i uczyć o kimś bardzo ważnym dla was a mianowicie o waszych rodzicach. Jutro jest święto wszystkich mam, za kilka tygodni święto wszystkich tatusiów (23 czerwca) My ten tydzień poświęcamy wszystkim mamom i tatusiom z okazji ich święta.
Poniedziałek 25.05
Krąg tematyczny : Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki
Temat : Uśmiech za uśmiech
1. Na początek wysłuchajcie piosenek dla mamy i wybierzcie do nauki tę, która wam się najbardziej podoba :
2. Posłuchajcie wiersza o mamie i tacie :
JadwigaKoczanowska„Mama i tata”
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie
• Dokończcie rozpoczęte zdania
−Moi rodzice są kochani, bo...
−Pomagam rodzicom w...
−Lubię być w domu, bo...
−Z tatą najchętniej robię...
−Z mamą najchętniej robię..
3. Policzcie figury i narysujcie odpowiednią ilość kresek :
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/FIGURY4.jpg
4. Kwiaty dla mamy i taty : wykonajcie pracę według wzoru :
Piątek 8.05
Temat : Czym pachnie łąka ?
1. Poćwiczcie swoje buzie naśladując różne odgłosy podczas słuchania opowiadania pt. „Języczek wędrowniczek”
Nastała wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskanie” językiem). Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle. kle, kle”) i świerszcze (cyk, cyk...).
W oddali usłyszał kukułkę (ku – ku, ku-ku). Pogalopował dalej („kląskanie” językiem). Zatrzymał się na leśnej polanie (dziecko wymawia „prr”). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się, rozchylając wargi). Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i kichnął (dziecko kicha wymawiając „apsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (dziecko ziewa). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląskanie”).
2. Poznajcie miszkańców łąki odgadując zagadki :
3. Posłuchajcie opowiadania W. Badalskiej ,,Cztery motylki”, a nastepnie spróbujcie odpowiedzieć na pytania :
Na zielonej pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.
Jeden był biały jak kwiatek rumianku.
Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny.
Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.
A czwarty? Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.
(..)
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania:
- gdzie motylki latały?
- ile było motylków na łące?
- jakie miały kolory?
4. Bawimy się przy piosence :
5. Pokolorujcie obrazek:
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/ead643010601e903e06f109f573d71b9f3dd91bc
Następnie powiedzcie:
- Ile jest na obrazku motyli, a ile kwiatów?
- Kogo jest więcej- motyli czy kwiatów?
- Wskaż największego motyla?
-Wskaż najmniejszego kwiatka?
6. Owady z łąki - praca plastyczna.
Poniżej propozycje prac - wybierzcie tę , która wam się najbardziej podoba :
Powodzenia !
Czwartek 7.05
Temat: Tęczowa kraina
1.,, Jaki to kolor?"- zagadki tekstowe( załącznik nr 1) przedstawia tęczę. Rodzicu zapytaj dziecko, co to takiego, kiedy powstaje i jak wyglada.
Siedmiobarwna wstęga
pod niebem wisząca
utkana z deszczyku
i promieni słońca ( tęcza)
Kiedy po burzy zaświeci słońce,
tęcza- pogody jest znakiem.
Popatrz na tęczę.
Ile w niej kolorów i jakie?( 7 kolorów: czerwony,
pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy)
Tego koloru szukasz w makach
lub w muchomorze,
co rośnie w krzakach .( czerwonego)
Jakim kolorem - pytam wszystkich
-maluję fiołki lub śliwki? ( fioletowym)
Gdy spojrzysz w górę na niebo
lub chabry zobaczysz w życiu,
już będziesz wiedział na pewno,
o jakim kolorze myślę.( o niebieskim)
Marchewka zawsze ten kolor kryje,
lecz też takie bywają dynie. ( pomarańczowy)
Liście sa takie i trawa też.
Jaki to kolor?
Już przeciez wiesz! ( zielony)
Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu. Powiedźcie, jaki kolor je łączy. ( żółty)
2. Posłuchaj piosenkę i odpowiedz na pytania:
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
3. ,, Coś w kolorze..."- wyszukiwanie w pokoju przedmiotów w kolorach tęczy: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, miebieski, indygo, fioletowy . 4. Ćwiczenia grafomotoryczne - rysuj po śladzie ( załącznik nr 2)
5. ,, Kameleon"- ozdabianie sylwety kameleona techniką dowolną .( załącznik nr 3)
Kameleon to gatunek jaszczurki, słynacej ze zdolnosci do zmiany ubarwienia, długiego języka i oryginalnych kształtów ciała. maja chwytny ogon i palce zrosnięte w rodzaj szczypiec, którymi trzymają się gałęzi. Żyją głównie na drzewach w tropikalnych, wilgotnych lasach oraz na terenach pustynnych i skalistych. Pamiętaj o zrobieniu porządku po skończonej pracy.
Powodzenia
Środa 6.05
Temat : Wystawiamy twarz do słońca
1. Rozpoczynamy tańcem do piosenki :
2. Zabawa z rodzicami przy masażyku :
Siadamy jeden za drugim np. dziecko siada za mamą lub tatą, rodzeństwem i uczą się wierszyka masażyk z równoczesnym rysowaniem na plecach:
Płynie sobie rzeczka – rysujemy dłonią falę na plecach osoby współćwiczącej
Tu kładeczka – kładziemy całą dłoń na plecach osoby współćwiczącej
Po kładeczce przeszły konie – stukamy paluszkami tak jakby biegły konie
Potem słonie – zaciskamy dłonie w pięści i piąstkami lekko stukamy w plecy osoby współćwiczącej
Potem pani na szpileczkach – palcami wskazującymi i środkowymi kroczymy po plecach,
Z gryzącymi pieseczkami – lekko podszczypujemy plecy
Zaświeciło słoneczko – kładziemy dłoń na środku pleców i rozcieramy na boki
Padał drobny deszczyk – delikatnie stukamy paluszkami po plecach współćwiczącego
Przeszedł dreszczyk – łaskoczemy po szyi.
3. Czy znacie te dźwięki ? Obejrzyjcie filmik pt. " Odgłosy natury" :
Nazwijcie zjawiska i odgłosy jakie usłyszałyście . Spróbujcie naśladować te odgłosy.
4. Ćwiczenia grafomotoryczne. Dokończ rysunek i pokoloruj :
http://zanotowane.pl/713/672/ww8_id_260743.JPG
5. Zabawa paluszkowa pt. „Zajączki”
Rodzic czyta rymowankę, pokazuje i chowa odpowiednią ilość palców- zajączków wg treści wiersza, a dzieci naśladują i pokazują za rodzicem, nastepnie zadaniem dziecka jest przeliczanie pozostałych zajączków- palców.
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca. ( zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi).
6. Robimy słoneczka.
Poproś rodzica o wycięcie kółka i pasków z białego papieru, pomaluj wycięte elementy żółtą farbą za pomocą gąbki, następnie przyklej promienie do słoneczka. Do wykonania tej pracy możesz użyć dowolnych materiałów według własnego pomysłu.
Powodzenia !
Wtorek 05.05
Temat: Co nam daje ciepło?
1.,, Słonko świeci - deszczyk pada"- zabawa orientacyjno- porządkowa. Do tej zabawy potrzebujesz kogoś dorosłego. Kiedy rodzic powie : Słonko świeci! - dziecko porusza się dowolny sposób ( bieg, marsz, spacerek), a na zawołanie: Deszczyk pada! dzieci wracają na poprzednie miejsce. Urozmaicenie zabawy stanowi naśladowanie spadających kropel deszczu ( rytmiczne klaskanie i wymawianie słów : kap... kap...).
2. ,, Skąd się bierze ciepło?"- burza mózgów. Zobacz ( załącznik nr 1) znajduje się obrazek, który przedstawia różne źródła ciepła, np. słońce, kaloryfer, piec, grzejnik, ognisko.
-czy rozpoznajesz co to jest i do czego służy???
Powiedz :
- Dlaczego jest ciepło?
-Co jest źródłem ciepła?
- Czemu ono służy?
3. Rybacy wrócili z połowu ryb. Każdy złowił po dwie duże ryby. Ilu ryb brakuje na rysunku? Dorysuj brakujące ryby i pokoloruj rysunek. Narysuj fale po śladzie. Zacznij od kropek ze strzałkami ( załacznik nr 2).
4. W załączniku nr 3 znajdują się kolorowe kubeczki oraz krople deszczu. Połącz linią kropelkę z takim samych kolorem kubka. Powodzenia
5. ,, Kolorowe ryby" ( załącznik nr 4) - pomaluj rybki dowolną techniką plastyczną i poproś mamę o przesłanie pracy do nas
6. ,, Ciepło- zimno"- zabawa dydaktyczna doskonaląca spostrzegawczość , odnajdywanie ukrytych przedmiotów dzięki wskazówkom kogoś dorosłego. Myślę, ze tą zabawę pamiętają rodzice z przedszkola. Na początku zabawy należy pokazać dziecku przedmiot , co zamierzamy schować, po czym poprosić, aby zamknęło oczy lub wyszło na moment z pokoju i ukryć daną zabawkę. Kiedy szukające dziecko zbliża się do przedmiotu, powtarzamy: Ciepło, cieplej..., a gdy już jest przy przedmiocie, mówimy: Gorąco, parzy! I odwrotnie gdy się oddala mówimy : Chłodno, zimno, lodowato...
Uwaga! Należy chować zabawkę tak, by mały jej fragment był widoczny.
Temat tygodnia : "Ktoś nam niebo pomalował. Witaj tęczo kolorowa"
Poniedziałek 4.05
Temat : Majowy deszczyk
1. Dzisiejszy dzień zaczniemy rytmiczną rozgrzewką :
2. Posłuchajcie opawiadania pt. " I ja też urosnę " :
W nocy padał deszcz.
- Spójrz, Uszatku - powiedziała Zosia - jak wszystko wyrosło po deszczu. Rzodkiewka na grządce, trawy i chwasty...
Uszatek przyglądał się trawką, dziwił się i kręcił głową. A potem fikał na trawie koziołki. Nie zauważył, jak nadpłynęła chmura i zakryła słońce. Dopiero jak lunął rzęsisty deszcz, Uszatek zerwał się na równe nogi i chciał biec do domu.
Ale pomyślał: "Pada deszcz, znowu wszystko będzie rosnąć. To i ja urosnę po deszczu! Postoję na dworze. Chciałbym być taki jak Duży Niedźwiedź z lasu"...
Stanął niedźwiadek na środku trawnika.
- Rech, rech, rech - usłyszał koło siebie.
"To zielona żabka- pomyślał - Ona też chce urosnąć'...
Majowy deszcz trwa krótko. Błysnęło słońce, zaświergotały ptaki, zalśniły na liściach srebrne kropelki.
Miś stanął na czubkach łapek i zawołał:
- Zosiu, Zosiu, ja urosłem!
- Rech, rech, rech zaśmiała się żabka - Jaki ty jesteś śmieszny, Misiu! Wcale nie urosłeś, za to strasznie zmokłeś...
3. Odpowiedzcie na pytania dotyczące opowiadania :
- Czy po majowym deszczu dzieci rosną ?
- Czemu sprzyja wiosenny deszcz ?
- Komu jest potrzebny deszcz ?
4. Obserwacje przyrody.
Mam dla was zadanie przyrodnicze. Podczas spaceru z rodzicami do parku lub ogrodu, poobserwujcie rośliny i krzewy tam rosnące, przyjrzyjcie się im uważnie, po powrocie do domu spróbujcie narysować te roślinki, które najbardziej wam się spodobały. Czy potraficie nazwać spotkane rośliny ?
5. Posłuchajcie piosenki
6. " Słonko po deszczu " - zabawa rytmiczna :
Słonko po deszczu- M. Kownacka
Pada deszczyk! Pada deszczyk!
I po liściach tak szeleści...
Kap! Kap! Kap!(dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie o podłogę)
Zatuliły kwiatki płatki,
Główki chylą do rabatki!
Kap! Kap! Kap!(dzieci opuszczają nisko głowy)
Deszcz ustaje- płyną chmury
Kwiaty wznoszą się do góry!
Ho! Ho! Ho!(dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)
Wiatr tu pędzi na wyścigi.
Wiatr kołysze nam łodygi!
Wiu! Wiu! Wiu!(dzieci w rozkroku kołyszą się na boki- krążek między stopami)
Biegną dzieci tu z ochotą:
Uważajcie- takie błoto!
Hyc! Hyc! Hyc!(dzieci biegną na palcach omijając krążki- błoto)
Byle słonko nam nie zgasło-
Róbmy prędko z błota masło!
Chlap! Chlap! Chlap(dzieci przebierają nogami w miejscu , stojąc na krążku)
Teraz baczność – kroki duże
Przeskoczymy przez kałużę!
Hop! Hop! Hop!( bieg i przeskoki przez krążki)
Już pogoda , słońce świeci
Maszerują w pole dzieci
Raaz-dwaa-trzyy!(dzieci maszerują rytmicznie, akcentując klaskaniem pierwszy krok
7. Przyjrzyjcie się kolorom tęczy a następnie pokolorujcie ją według wzoru ( użyjcie farb lub kredek ) :
https://printmania.online/wp-content/uploads/2017/12/rainbow1.jpg
Powodzenia !
Czwartek 30.04
Temat: Czyste i pachnące
1.,, Krasnoludek w buzi"- zabawa logopedyczna, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie i zademonstruj poszczególne ćwiczenia tak aby dziecko to powtórzyło.
Krasnoludek w buzi
Pewnego dnia krasnoludek, który mieszka u każdego w buzi, robił wielkie porządki. Najpierw umył dokładnie sciany ( przesuwamy językiem po wewnętrznej powierzchni lewego potem prawego policzka). Potem umył sufit ( przesuwamy język po podniebieniu w przód i w tył ).Podłoga też była brudna, więc umył ją bardzo dokładnie ( język opuszczamy jak najniżej myje dolne dziąsła) Okna tez musiały zostać umyte. Najpierw umył je od zewnątrz, a potem od środka ( język przesuwa się w strone dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin tez musiał zostać wyczyszczony ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Kiedy spostrzegł z okna przechodzącą sąsiadkę, pomachał jej ściereczką ( język wędruje z jednego kacika ust do drugiego). Na koniec wytrzepał dywan ( wyciagniety język, pochylenie głowy i potrzasanie nią) W ten sposób, cały dom został wysprzatany.
Uwaga! w czasie ćwiczen usta powinny być szeroko otwarte.
2. Policz, a następnie w wyznaczonym miejscu narysuj tyle kresek ile obrazków jest w poszczególnych zbiorach. W którym zbiorze jest najwięcej obrazków? ( załącznik nr 1).
3. Rozpoznawanie i utrwalenie kształtów- otocz pętlą w kolorze czerwonym wszystkie trójkąty, zielonym - wszystkie kwadraty, żółtym - wszystkie koła, niebieskim - wszystkie prostokąty . Potem powiedz, których figur jest najwięcej a których najmniej ( załącznik nr 2)
4. Pokoloruj to ,co jest zielone ( załacznik nr 3).
5. ,, Śmieciozaur"- wykonanie śmieciowego stworka ze strzępów gazet. prosze przygotuj sobie niepotzrebne pudełko i stare gazety. Pudełko oklej kawałkami gazet. Z papierowych kulek doklej oczy, uszy i pyszczek ;ze zrolowanej gazety- ogon i łapy. Mozesz śmieciozaura pomalować wedłu twojego uznania. Pamiętaj o zrobieniu porządku w miejscu pracy, tak jak to robimy w przedszkolu.
Dziś kończymy tematykę ekologiczną a TY za Twoją wiedzę otrzymujesz medal
PPRZYJACIELA PRZYRODY
Środa 29.04
Temat : Segregujemy śmieci
1. Na początek zabawa i ćwiczenia przy piosence :
2. „Gryzia, Bęcek i dużo śmieci”- słuchanie opowiadania :
Zwrócenie uwagi na problem śmiecenia w miejscach użyteczności publicznej.
http://p58.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/04/3-8-768×1024.jpg
http://p58.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/04/4-6-752×1024.jpg
Po wysłuchaniu opowiadania opowiedzcie własnymi słowami przygodę dzieci i Bęcka.
Odpowiedzcie na pytania :
– Co trzeba zrobić ze śmieciami w parku?
– O czym należy pamiętać po pikniku w lesie?
– Dlaczego nie można zostawiać po sobie śmieci?
– Co by się stało, gdyby ludzie nie sprzątali?
3. „Ruchliwy odpadek” – ćwiczenia ramion i pleców.
Kawałki gazety zgniatamy w kulkę i wykonujemy ćwiczenia:
– Krążenia prawą / lewa ręką, krążenia naprzemienne i jednoczesne obiema rękami.
– Podrzuty i łapanie kulki prawą /lewą ręką.
– Skłony na boki i w rozkroku
– Skłony w przód z dotknięciem podłogi i wyprost z podniesieniem kulki nad głowę
– Krążenie biodrami (w prawo i w lewo)
– Skłon w przód i toczenie kulki dookoła stóp raz w lewa raz w prawą stronę.
– Na zakończenie celujemy kulką do wcześnie przygotowanego kosza.
4. Zapraszam was do obejrzenia bajki edukacyjnej :
Odpowiedzcie na pytania :
- Jak segregujemy śmieci ?
- Jakie kolory pojemników zapamiętaliście ?
- Co oznacza słowo recykling ?
https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-9,17402257
6. Przypominamy sobie piosenkę "Świat w naszych rękach" :
7. Pokolorujcie pojemniki odpowiednimi kolorami oraz śmieci, które do nich trafiają :
Kolorowanka
Wtorek 28.04
Temat: Papierowa koszykówka
1.,, Papierowe kule"- gniecenie kulek, rozwijanie i ponowne gniecenie. Poproś rodziców o gazetę , krórą musisz zgnieść w kulę. Następnie rozłóż ja delikatnie, żeby gazeta się nie podarła. Zabawę powtórz kilka razy.
-,, Celowanie do kosza"- Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania. Do zabawy wykorzystaj zrobione wcześniej kule z gazet. Ustaw kosz na śmieci i rzucaj kule do kosza. Zabawę powtórz kilka razy
2. ,,Rady na odpady"- bajka edukacyjna.
Zobacz bajeczkę na temat środowiska i odpowiedź na pytania:
3. ,,Kosze"- największy kosz pokoloruj na niebiesko, a najmniejszy na żółto. Policz kosze a następnie narysuj tyle samo kółek w okręgu obok ( załącznik nr 1).
4. Ćwiczenia grafomotorczne - rysuj po śladzie ( załącznik nr 2).
5.,, Kosz na śmieci"- wysłuchanie wiersza.
Jestem sobie kosz na śmieci
do mnie, do mnie chodzcie dzieci
Stoję sobie przy tym świerku.
Pełno chciałbym miec papierków.
6.Rodzicu zadaj dziecku pytania :
7. Narysujcie ilustrację do wiersza- las, choinki i kosz na śmieci przy drzewie.
Temat tygodnia : Stop ! Zabraniam ! Zakazuję ! Śmieci w worki się pakuje !
Poniedziałek 27.04
Temat : Małe sprzątanie wielkiego świata
1. Dzisiaj nasze zajęcia rozpoczynamy zabawą przy piosence Boogi Woogi :
2. Posłuchajcie wiersza pt. "Sznurek Jurka" :
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
- Co powstało obok szkoły ?
- Co należy zrobić aby było czysto?
- Jak powinniśmy postepować, aby wokół nas było mniej śmieci ?
3. Posłuchajcie piosenki pt. Świat w naszych rękach " :
4. Zapraszam do wspólnej zabawy z rodzicami przy masażyku :
,,Słońce świeci"
Słońce świeci (masujemy górną partię pleców ruchami okrężnymi całej dłoni)
pada deszcz (klepiemy po plecach opuszkami palców)
i po plecach bienie dreszcz. (wędrujemy wszystkimi palcami przez całe plecy z dołu do góry)
A ja za nim bam, bam, bam (delikatnie przebiegamy po plecach piąstkami)
tu Cię mam ! (łaskoczemy boki pod żebrami)
5. Dajmy śmieciom " drugie życie " . Wykonajcie gąsienicę :
Poniżej propozycje, wybierzcie sami, która Wam się najbardziej podoba :
Powodzenia !
Piątek 24.04
Temat : Czyste rączki czysta buzia
1. Na powitanie ćwiczenia relaksacyjne :
„Idzie pani, wietrzyk wieje” – ćwiczenie relaksacyjne – masażyk
Idzie pani: tup, tup, tup – na przemian uderzamy w plecy końcami palców wskazujących
Dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, – uderzamy jednym palcem
skacze dziecko: hop, hop, hop, – naśladujemy skoki, opierając dłoń na przegubie i przenosząc punkt oparcia na palce
żaba robi długi skok. – uderzamy opuszkami palców w dwie odległe części ciała
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu – dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka
kropi deszczyk: puk, puk, puk, – delikatnie stukamy wszystkimi palcami
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup – uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczki
a grad w szyby: łup, łup, łup. – lekko uderzamy pięściami
Świeci słonko – ruchem okrężnym gładzimy plecy dłonią
wieje wietrzyk – dmuchamy we włosy
pada deszczyk. – stukamy palcami
Czujesz dreszczyk? – leciutko szczypiemy w kark
2. Dziś poćwiczymy buzię i język bawiąc się w ruletkę :
https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/
3 A teraz posłuchajcie uważnie zagadek,pomyślcie i odgadnijcie o jakim przedmiocie jest mowa :
Zagadka o ręczniku
Do suchej nitki
moknie nieraz,
gdy po kąpieli
nim się wycierasz.
Zagadka o szczoteczce do zębów
Długa i wąska
z krótkimi włoskami.
Wesoło pląsa
pomiędzy zębami.
Zagadka o grzebieniu
Ma dużo zębów
choć nic nie jada.
Trzymany w ręku,
włosy nam układa.
Zagadka o mydle
Przyjemnie pachnie,
ładnie się pieni,
a brudne ręce
w czyste zamieni.
Zagadka o chusteczce
Kwadratowa, kolorowa
albo biała bywa.
W kieszeni ją nosisz,
często ją używasz.
Zagadka o paście do zębów
Schowała się w tubie,
używać jej lubię,
a i mała szczotka
chętnie się z nią spotka.
4. Bawimy się przy piosence " Mydło lubi zabawę" :
5. Pokolorujcie obrazek :
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/8a79456799d266ede862f9efe8ffd9277e4840f1
Czwartek 23.04
Temat: KOLOROWE WITAMINY
1. Witam wszystkie dzieci, które mają dobry humorek
Zrobimy krótkę gimnastykę naszą ulubioną zabawą , powtarzamy słowa i pokazujemy:
kółko małe, kółko duże
głowa prosto, ręce w górze
szyjka w prawo, szyjka w lewo
tak się rusza w lesie drzewo.
2. ,, Zdrowie''- wysłuchanie wiersza
Zdrowie
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
Wiosną, latem czy jesienią
i dlatego o tej porze
witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty,
jabłko chrupie mała Ania,
a rzodkiewki i ogórek
na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca
wcale miska go nie nęci.
Zjadaj Grzesiu, będziesz zdrowy
trzeba tylko trochę chęci.
Zjedz surówkę to urośniesz ale Grzesio robi miny
nie wierzy, że w tej misce
siedzą same witaminy.
3. Rozmowa na temat wiersza:
4. ,, Kolorowe witaminy"- zabawa dydaktyczna, przyporządkowanie warzyw i owoców do kolorowych przedmiotów w mieszkaniu( załącznik nr 1). Na ilustracji przedstawione są dzieci, które trzymają warzywa i owoce, policz ile jest dzieci? Spróbuj dopasować kolejno kolory warzyw i owoców do takiego samego koloru jakiegoś przedmiotu w mieszkaniu np. sałata- kolor kwiatka w doniczce.
5. Witaminki są bardzo zdrowe i chętnie je zjadasz, prawda? Mam dla Ciebie bardzo ciekawe zajęcie. Poproś kogoś dorosłego aby pomógł Ci wyczarować coś z witaminek . Przedstawiam Ci różne pomysły ( załącznik nr 2) ale liczę na Twoją propozycję
Zrób coś smacznego i zdrowego a Was rodzice proszę o przesłanie pracy dziecka ( zdjęcia) na e-mail przedszkolny. Ja dziś też przygotuję coś smacznego bo lubię witaminki.
6.,,Owoce"- kolorowanka ( załącznik nr 3). do tej pracy możesz wykorzystać dowolną technikę plastyczną: malowanie farbami, wydzieranka, kolorowanie kredkami a może chcesz przedstawione owoce lepić z plasteliny ???????? co wybierasz ??? pewnie wybierzesz coś dla siebie Powodzenia
Środa 22.04
Temat : Czystość to zdrowie
1. Zaczynamy od gimnastyki przy muzyce :
2. Na rozgrzewkę zachęcam do pokolorowania wybranego obrazka z zaproponowanych poniżej :
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/48c2776c65879fa216b015cca534a981b6c55e81
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/017ab83fad3ba305470bdd68192737a00168c588
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/a85bcfaca1a095df7144db5c836b655da474dba4
https://pm13mielec.edupage.org/elearn/pics/text/text_text2/dd24485153edd7f98f622a9a8af1e6ac3ab8d8a1
3. Teraz pobawimy się w zabawę pt.,,Kotek"
Zamieńcie się kotka, który poruszając się na czworakach, będzie ukrywał się w różnych miejsach w domu, według wskazówek np.
- Ukryj się za firanką, drzwiami
- Wejdź na krzesło, łóżko
- Schowaj się pod stołem, krzesłem
- Schowaj się w szafie.
4. Posłuchajcie wiersza pt. " Czystość to zdrowie "
Kiedy rano wstaję, do łazienki idę,
kran odkręcam z ciepłą wodą i dokładnie myję ...
zęby, twarz i szyję.
Gdy już się ubiorę, to przeczeszę włosy,
by nie sterczał krzywo w górę
ani jeden kosmyk.
Ręce zawsze czyste mam,
O paznokcie krótkie dbam.
Czyste włosy mam i szyję
no bo się dokładnie myję.
Żeby zdrowym zawsze być,
Trzeba się dokładnie myć.
I pamięta każdy zuch:
W zdrowym ciele zdrowy duch.
Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza, zwróćcie uwagę na potrzebę i koniecznośc zachowania higieny w życiu codziennym.
5. Nazwij przedmioty na podanej ilustracji i powiedz z jakich ty korzystasz.
Wtorek 21.04
Temat:Chronimy się przed chorobami
1. ,, Chronimy się przed chorobami"- rozmowa na temat profilaktyki zdrowotnej.
- Jak chronić zdrowie ?
- Jak unikać chorób? Odpowiedzi znajdziecie w (załączniku nr 1).Rodzice porozmawiajcie z dzieckiem. Proszę zwrócić uwagę na zasady zdrowego życia: higiena osobista, właściwe odżywianie, ruch na świeżym powietrzu, uprawianie sportu, odpowiednia odzież, unikanie kontaktu z chorymi.
3. Wiersz J. Brzechwy ,, Żaba''- w humorystyczny sposób został przedstawiony temat chorób, wizyty u lekarza itp.
Pewna żaba była słaba,
Więc przychodzi do doktora
I powiada, że jest chora.
Doktor włozył okulary,
Bo już był cokolwiek stary,
Potem ją dokładnie zbadał,
No, i wreszcie tak powiada:
,, Pani zanadto się poci,
Niech pani unika wilgoci,
Niech pani się czasem nie kąpie,
Niech pani nie siada przy pompie,Niech pani deszczu unika,
Niech pani nie pływa w strumykach,
Niech pani wody nie pija,
Niech pani kałuże omija,
Niech pani nie myje się z rana,
Niech pani, pani kochana,
Na siebie chucha i dmucha,
Bo pani musi być słucha!"
Wraca żaba od doktora ,
Mysli sobie ,, Jestem chora,
A doktora chora słucha,
Mam być sucha - będę sucha!"
Leczyła się żaba, leczyła,
Suszyła się długo, suszyła,
Aż wyschła tak, że po troszku
Została z niej garstka proszku.
A doktor drapie się w ucho:
'' Nie uszło jej to na sucho!"
Rodzice porozmawiajcie z dziećmi temat wiersza:
- Czy żaba robiła dobrze słuchajac doktora?
4. Proszę zaznacz produkty, które są dla nas zdrowe ( załącznik nr 2).
5. Nauka piosenki ,, Pogoń wirusa":
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
6. ,, Ta brzydka bakteria, ten okropny wirus"- praca plastyczna
Pamiętaj, że bakterie i wirusy są niewidoczne dla oczu, a mimo to bardzo groźne. Bakterie i wirusy są przyczyną wielu chorób. Wyobraź sobie, jak one wyglądają i spróbuj narysowaj taką bakterie. Możesz korzystać z wielu technik plastycznych:malowanie, wypełnianie plasteliną , przyklejanie fragmentów włóczki, sznurka itp.
Czekam na Twoja pracę, jestem bardzo ciekawa jak w Twoich oczach wygląda bakteria.
Powodzenia
Temat tygodnia : " Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza "
Poniedziałek 20.04
Temat : Zdrowe ząbki
1. Posłuchaj wiersza pt. "Chory ząb" :
Ledwie wrócił Grześ z przedszkola,
ząb okropnie go rozbolał.
Ząbek bolał, płakał Grześ
i kolacji nie mógł zjeść.
Więc orzekli wszyscy zgodnie,
że Grześ pójdzie do przychodni,
W poczekalni jasnej, dużej,
czas nikomu się nie dłuży:
chcesz – obrazki tu oglądaj,
chcesz – masz misia i wielbłąda,
A dentystka uśmiechnięta
grzecznie mówi do pacjenta:
- chodź tu bliżej, Grzesiu, siadaj
zaraz chory ząbek zbadam.
Odpowiedz na pytania :
- Co bolała Grzesia ?
- Gdzie poszedł Grześ ?
- Kogo spotkał w przychodni ?
- Powiedzcie w jaki sposób trzeba dbać o zęby ?
2. Obejrzyjcie bajkę o tym jak dbać o zęby :
3. Uczymy się piosenki " Myj zęby "
4. Wiecie już, co jest dobre dla waszych ząbków, pokolorujcie obrazek i połączcie strzałką jedzenie z odpowiednimi ząbkami :
https://pracowniabajkowo.files.wordpress.com/2017/03/8416f-dzien25cc25812bdentysty2bkolorowanka.gif
5. Kolorujemy ząbek :
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/zab11.jpg
Piątek 17.04
Temat : Zabawy na wiejskim podwórku
1. Odgadujemy zagadki :
Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)
Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)
Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)
Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.
(koń)
Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)
Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. ...(krowa)
Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)
2. Zabawa ruchowa przy piosence pt. "Koniki"
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
3. Kolorowanki :
https://www.buliba.pl/attachments/games/zwierzeta-na-wsi-swinia-ikona_1.png
https://www.buliba.pl/attachments/games/zwierzeta-na-wsi-owca-ikona_1.png
https://www.buliba.pl/attachments/games/zwierzeta-na-wsi-kon-ikona_1.png
https://www.buliba.pl/attachments/games/zwierzeta-na-wsi-kura-ikona_1.png
https://www.buliba.pl/attachments/games/zwierzeta-na-wsi-krowa-ikona.png
4. Zrób kotka lub pieska według wzoru :
https://i.pinimg.com/564x/b1/63/c7/b163c7a54beb6ceae8e1a1478f472461.jpg
https://i.pinimg.com/236x/40/d8/63/40d86373680a3b30cd596e336b28d68a.jpg
Czwartek 16.04
Temat:Rodzina brzydkiego kaczątka
1. ,, Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci"- dobieranie i liczenie zwierząt, klasyfikowanie według wielkości (załącznik nr 1). Proszę nazwij kolejno zwierzęta hodowlane, które widzisz na ilustracji. Następnie przetnij obrazki i ułóz obok siebie ;duże- małe np. klacz- źrebię. Teraz poukładaj według wielkości, z jednej strony ułóż małe zwierzęta a po drugiej stronie duże. Dla przykładu przesyłam plansze gdzie zobaczysz duże i małe zwierzęta ( załącznik nr 2).
2. ,, Gospodarstwo Agatki"- zbawa ruchowo- naśladowcza połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi. Podczas trwania zabawy będziesz zamieniać się w różne zwierzęta i postaraj się naśladować ich odgłosy oraz sposób poruszania się.
Tekst zabawy: Mała Agatka na wsi mieszkała i co dzień rano wcześnie wstawała ( przeciągasz się i ziewasz kilkakrotnie). Razem z Agatką wstawały zwierzęta ( podskoki), o których dziewczynka zawsze pamięta . Każde zwierzę wita się jak umie (ukłony), bo każde zwierzę swój język rozumie. Witają się koty ( miał miał), kury ( ko ko), kaczki ( kwa kwa), psy( hau hau).
3. Wysłuchaj baśni ,, Brzydkie kaczątko"
https://www.youtube.com/watch?v=AJ2p7X31xKU i odpowiedz na pytania:
4. Połącz zwierzęta ze swoim cieniem ( załącznik nr 3).
5. Zadanie dla chętnych dzieci. Pokoloruj i ułóż puzzle (załącznik nr 4). Powodzenia
Środa 15.04
Temat : Odgłosy zwierząt
1. Powtarzamy piosenkę pt. "Stary Donald" :
2. Posłuchaj bajki pt. " W zagrodzie Małgosi " :
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
Wymień zwierzątka jakie zapamiętałeś i spróbuj naśladować ich odgłosy.
3. Karmimy kurki " ćwiczenia oddechowe" :
Przenosimy za pomocą plastikowej słomki ziarenka papierowe z kartki na inną kartkę.
4. Zabawy ruchowe przy piosence :
5. Zabawa plastyczna - poniżej pomysł na wykonanie świnki :
Temat tygodnia :NA WSI ZAWSZE JEST WESOŁO, TYLE PÓL I ZWIERZĄT WKOŁO
Wtorek 14.04
Temat: Kto mieszka w oborze?
1. Miasto - wieś- rozmowa na temat różnic i podobieństw obydwu miejsc. Porównaj ilustracje ( załacznik nr 1) oraz zastanów się nad warunkami życia w obydwu srodowiskach.
2. ,, Kto mieszka w oborze? zabawa dydaktyczna, łaczenie w pary zwierząt i ich ,, domów'' (załącznik nr 2). Wybierz 4 zwierzęta, które mieszkają w gospodarstwie i połącz z domami. Spróbuj naśladować odgłosy, jakie wydają prezentowane zwierzęta, np. hau, hau - pies .
3. ,, Stary Donald" - nauka piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=CRnspYzSVIs
Jakie zwierzęta mieszkały na farmie Starego Donalda? Naśladuj odgłosy tych zwierząt.
4. ,, Kto mieszka w oborze?" - praca plastyczna. Do pracy potrzebujesz: farby, pędzel, wodę. Dziś malujemy krowę (załącznik nr 3 ). No to zaczynamy
Czekamy na wasze prace
Piątek 10.04
Temat : Świąteczne życzenia
1.Zapoznanie z piosenką " Trzy kurki ":
2. Rozmowa na temat treści piosenki:
- Ile było kurek?
- Jak szły kurki?
- Co to znaczy, że szły „gęsiego”?
- Podnieś prawą rękę w górę, a teraz pokaż lewą rękę.
3. Ćwiczenie relaksacyjne - masażyk .
Kurki znoszą jajka, a z jajek robimy pisanki. Teraz rodzice narysują wam takie pisanki na plecach.
Rodzice wykonują masaż na plecach dzieci.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami - kropki.)
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki - kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii... wielkanoc - ach to ty! (całymi dłońmi).
4. Zajączek Wielkanocny. Spróbuj zrobić zajączka z rolki według wzoru :
https://img-ovh-cloud.zszywka.pl/0/0546/1996-zajaczki-z-rolki.jpg
Zadanie dla chętnych dzieci :
https://docplayer.pl/docs-images/40/15287379/images/page_3.jpg
5. Poproście rodziców o przeczytanie wiersza :
„Wielkanoc”
Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
Życzymy wam wszystkim zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych !
Czwartek 9.04
Temat: Śmigus- dyngus
1.,,Pisanki'' - ćwiczenia grafomotoryczne, kreślenie wzorów, kompozycji pasowych
na ograniczonej powierzchni ( załącznik nr 1).
Na kartce papieru przedstawione są 3 jajka, waszym zadaniem jest ozdobienie tych jaj tak, aby
każda pisanka, która powstanie była inna.
2. ,, Śmigus dyngus" - wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej, poznanie tradycji związanej z
drugim dniem świat.
Śmigus- dyngus
Wie o tym i Tomek i Ewa,
,że w śmigus sie wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu,
dla śmiechu,
troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
i wszystkich was deszczem
poleje?
3. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
4. Poproś mamusie lub tatusia o przeczytanie o śmigusie- dyngusie, nazywanym również
lanym, polewanym lub oblewanym poniedziałkiem. który obchodzi się w poniedziałek
wielkanocny. Zwyczaj ten powstał dawno temu z połączenia smigusa- dyngusa.
W śmigus oblewano się wodą, co miało symbolizować wiosenne oczyszczenie. Dyngusowanie
zaś to wiosenne odwiedzanie znajomych, od których dostawało się smakołyki na drogę.
I tak śmigus, czyli oblewanie wodą, połączył się dyngusowaniem, od którego można się
wykupić pisankami lub słodkimi pysznosciami.
Proszę zwrócic uwagę o kulturalne obchodzenie dyngusa, który ma być zabawą dla
wszystkich, a nie tylko dla tych, polewają innych.
Porozmawiaj z rodzicami lub starszym rodzeństwem na ten temat.
Pamiętasz jak było w tamtym roku ?
Środa 8.04
Temat: "Potrawy na wielkanocnym stole"
1.Popatrz na ilustracje :
https://www.swedishnomad.com/wp-content/images/2018/09/Polish-Easter-Food.webp
- wymień potrawy jakie widzisz na obrazku ?
- jakie potrawy jecie w czasie Świąt Wielkanocnych ?
- co, oprócz jajek, powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyczku ?
2. Świąteczne mazurki.
Do zrobienia mazurka potrzebujemy masy solnej lub plasteliny. Na tekturze w kształcie prostokąta formujemy plastelinę, wyrównujemy brzegi, a następnie ozdabiamy według własnego pomysłu.
3. Wykonaj zadanie na karcie pracy :
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-3.jpg
4. A tutaj Wielkanocne kolorowanki :
https://www.domowyprzedszkolak.pl/public/common/files/items/9230b4d3cace13aaf23e9b15c5b3b38f.jpg
https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/wielkanoc/wielkanocne-kolorowanki-zajac-pisanka.jpg
Wtorek 7.04
Temat: Wielkanocny koszyk
1.Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?( załącznik nr 1)
Porozmawiaj o tym z rodzicami ,
proszę odpowiedz na pytania:
- Co przedstawia obrazek?
- Co się w nim znajduje?
- Czy w waszym koszyku też są te same produkty?
- A może inne? może jest ich mniej lub wiecej?
2. Puzzle ,, Pisanka"
Poproś mamusie lub tatusia o wydrukowanie pisanki ( załącznik nr 2)
Przygotuj kredki i nożyczki. Twoim zadaniem jest pokolorowanie pisanki.
Jak powstanie piękna kolorowa pisanka wytnij ją a następnie podziel na 5 części.
Poskładaj tak, aby postał jednolity obrazek i naklej go na kartkę.
Wiem,że sobie poradzisz czekamy na Twoją pracę na e- mailu przedszkolnym.
3. Dzieci utrwalamy wczoraj poznaną piosenkę pt:,, Pisanki, pisanki"
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Temat tygodnia : "Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki"
Poniedziałek 6.04
Temat : "Święta tuż, tuż"
1. Poproś rodziców o przeczytanie opowiadania pt. "Historia żółtego kurczątka"(załącznik nr1)
2. Odpowiedz na pytania:
- Kto był głównym bohaterem opowiadania?
- Gdzie mieszkało kurczątko i z kim?
- Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
- Co zrobiło kurczątko? Kogo spotkało?
- Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?
- Jakie znacie inne zwyczaje Wielkanocne?
3. Robimy wielkanocne kurczaczki z papieru :
https://lecibocian.pl/wielkanocne-kurczaki-z-papieru-wycinanka-do-druku/
4. W tym tygodniu uczymy się piosenki pt." Pisanki, pisanki"
5. Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Rzeżuchę możemy wysiać w płaskich pojemnikach, lub w skorupkach po jajkach. W pojemniku lub skorupce umieszczamy watę, nasączamy ją wodą a następnie wysiewamy nasionka. Codziennie zwilżaj nasiona, pamiętaj o tym, aby podłoże było cały czas lekko wilgotne.
Serdecznie dziękujemy wszystkim dzieciom za przesłane zdjęcia z wykonanymi pracami !
Piątek 3.04
Temat: Wiosenne zabawy
1.Obejrzyj film :https://youtu.be/20HSHc3DUmA
2. Odpowiedz na pytania :- czego potrzebuje bociek aby zbudować swoje gniazdo ?- czy kukułka buduje gniazdo ?
-gdzie borsuk buduje swój domek ?
3. Ćwiczymy :
Zabawy z wykorzystaniem wstążek. Znajdźcie wstążkę o długości ok. 50cm.
- Zatoczcie kółka wstążkami, na przemian prawą i lewą ręką.
- Robienie fal: poruszajcie wstążkami w górę i w dół, tworząc fale
(raz prawą, raz lewą ręką).
- Poruszajcie wstążką nad głową jak lassem.
- Przeskoki: połóżcie wstążkę na podłodze, przeskakujcie obunóż przez nią
(do przodu i do tyłu).
-Ułóżcie wstążkę na podłodze. W przysiadzie podpartym wykonajcie skłon do przodu.- Rowerek. Kładziemy się na plecach, wstążka jest naszą kierownicą a nogi naśladują jazde na rowerze.
4. Powtarzamy piosenke "Maszeruje Wiosna"
5. A tutaj piosenki które już znacie :
6. Znaleź różnice i pokoloruj :
http://www.terapiazpsem.pl/wp-content/uploads/2015/11/lamiglowka.jpg
WITAJCIE DZIECI
Czwartek 2.04
Temat: Ptasie radio
1.Czyj to głos- ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie głosów ptaków. Spróbujcie naśladować
głosy: bocian: kle, kle; kukułka: kuku, kuku ; wróbelek: ćwir, ćwir ; sowa: uhu, uhu;
dzięcioł ( puka w drzewo): puk, puk, puk; małe pisklęta wołają : pi, pi, pi .
Jak jeszcze mogą odzywać się ptaki ? spróbujcie samodzielnie wymyślić
nowe,, ptasie słowa"
2.Poproście rodziców o przeczytanie wiersz J. Tuwima ,, Ptasie radio" ( załącznik nr 1 ),
(ilustracja do opowiadania załącznik nr 2).
Podczas czytanie zamknijcie oczka i wyobraźcie sobie, że jesteście w brzozowym lesie
gdzie słoneczko świeci. Po wysłuchaniu otwieramy oczka i spróbujcie odpowiedzieć na
pytania:
- Co usłyszeliście w brzozowym gaju ?
- Co to jest audycja radiowa?
- Kto prowadził program radiowy?
- Jakie ptaki włączyły się do prowadzenia audycji?
- Jakie ptaki występowały w wierszu ?
- Dlaczego ptaki nie umiały się porozumieć?
- Jak skończyła się ptasia audycja?
3. Proszę spróbujcie rozpoznać ptaki przedstawione na ilustracji ( Załącznik nr 3 )
może rozpoznacie któregoś? , jak one się nazywają? potrafisz naśladować głosy?
4. Praca plastyczna - ,, Sowa" proszę zrób sowę według jednego z podanych wzorów
( załącznik nr 4). Czekamy
Poproś rodziców o przesłanie pracy na e- mial : p14raciborz@op.pl
Środa 01.04
Temat :"Spotkanie z bocianem"
1.Obejrzyj film pt. "Wywiad z bocianem" :
2. Odpowiedz na pytania:
3. Zapraszam do zabawy przy piosence" Duży i mały skok"
4. Praca plastyczna "Żabka z kółek". Potrzebujemy kartki w kolorze zielonym, wycinamy 6 kółek: 2 duże, 2 średnie , 2 małe, składamy i przyklejamy w/g wzoru:
Bardzo Dziękujemy Martynce za wykonanie pięknego bocianka, czekamy na wasze kolejne prace.
WTOREK 31.03
Temat: Wiosenne zagadki
1. Poproś rodziców o przeczytanie zagadek:
a. Nosi kubraczek w czarne kropki
Wiosną budzi się do słonka. Czy już wiecie kto to taki?
To jest ..... ( biedronka).
b. Po łąkach sobie chodzę, często stoję na jednej nodze,
Robię gniazdo na wiejskiej chacie, na pewno mnie znacie...... ( bocian).
c. Na wiosnę zdobią drzewa, ogrody i łąki.
Zaraz je ujrzycie, gdy rozchylą swe kolorowe pąki
.......( kwiaty).
d.Stworzenie zielone i dobrze Ci znane.
Nie chce sie przyjaźnić z panem bocianem
........( żaba).
e. Jeszcze śpi wszystko, co zyje. Jeszcze nic nie rośnie,
a on śmiało śnieg przebije i opowie nam o wiośnie ......... ( przebiśnieg).
f. Ma dwa różki, choć nie bodzie. Mieszka w trawie albo w wodzie .
Domek swój, jak chyba wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie
........ ( ślimak).
2. Poproś rodziców o przygotowanie :
długiej wykałaczki, płatków kosmetycznych i
kolowego papieru ( czarny i czerwony)
Dzieci zróbcie bociana wedłu podanego wzoru,
który jest w załączniku nr 1.
Będzie nam bardzo miło jeśli rodzice prześlą waszą pracę na maila przedszkolnego.
Prace umieścimy w galerii :)
Poniedziałek 30.03
Temat : Wiosenne kwiaty
1. Poproś rodziców o przeczytanie opowiadania pt."O żółtym tulipanie":
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
- Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
- Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
- Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
- Puk! Puk! Puk!
- Kto tam?
- To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
- Tulipanku, puść mnie!
- Ktoś ty?
- Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
- Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ...
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
2. Odpowiedzcie na pytania :
3. Pokolorujcie obrazek :
4. Kwiat- zabawa :
Dzieci naśladują rozwijanie się kwiatów. Kwiaty są w pąkach,dzieci wykonują siad skulny na hasło "Słonko się budzi’- bardzo wolno podnoszą głowy i ręce do góry , wstają rozchylają ręce na bok, naśladując rozchylające się płatki. Na hasło ‘Wieczór’ płatki zamykają się i kwiat się zwija.
5. Zakładamy hodowlę. Do pojemników lub małych doniczek wsypujemy ziemię, a następnie wkładamy do niej cebulkę tulipana, hiacynta, lub zwykłej cebuli. Pamiętajmy aby doniczki stały w nasłonecznionym miejscu i były systematyczne podlewane.
Piątek 27.03
Temat: Wiosenne porządki
1 .Poproś rodziców o przeczytanie zagadki:
Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o ludzi i kwiatki
sadzi rośliny z użyciem łopatki.
(załącznik nr 1)
2. Rozmaowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik ( załącznik nr 2).
3. Praca plastyczna, pomaluj ogrodnika ( załącznik nr 3).
4. Utrwalajcie z rodzicami piosenkę ,,Maszeruje wiosna".
Czwartek 26.03.
Temat: Przyszła wiosna
1.Poproś mamę lub tatę o przeczytanie wiersza pt. "Roześmiana wiosna"
Roześmiana wiosna, kwiaty malowała,
Przechyliła kubek i farby wylała,
Krokusy zmieniły białe swe okrycia,
A jak wyglądały zaraz zobaczycie,
Pierwszy krokus w łatki,
Drugi w żółte ciapki,
Trzeci fioletowy,
A czwarty bordowy,
Piaty z żółte pasy,
Szósty w zielone asy,
Siódmy w żółte kreski,
W ósmy niebieski.
2. Odpowiedz na pytania :
jakie kwiaty malowała wiosna
jakie kolory miały krokusy
3. Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę https://youtu.be/LFPthrmErcY
4. Kolorowe krokusy
Pomaluj farbą lub pokoloruj kredką krokusy, wybranym przez siebie kolorem.
https://pl.pinterest.com/pin/301670875019774817/
Ćwiczenia grafomotoryczne:
Dzisiaj do wykonania dwa zadania:
1) Kolorowanka "Motylek"
Proszę pokoloruj motylka i wiosenne kwiaty. Użyj wielu kolorów. Udanej pracy!
2) Połącz kropki. Zobacz jakie to zwierzątko? Czy potrafisz naśladować jego odgłos? Powodzenia!
Następne karty pracy już jutro.