47-400, Racibórz

ul. Słoneczna 31

tel. 324155269

p14raciborz@op.pl

Przedszkole nr 14 "Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"

Zajęcia w domu grupa "KUBUSIE"

  Piątek 16.04

  Temat : W wiejskiej zagrodzie

  1. „Gdzie ja mieszkam?”

 Jeśli obejrzysz ten film dowiesz się gdzie mieszka i jak nazywa się dom: kury, krowy, świnki i innych zwierząt, które mieszkają na wsi.

https://youtu.be/1PD3jNhefUA

Rozmowa na temat opowiadania :

 – Kto szukał swojej mamy?

 – Jakie zwierzęta występują w opowiadaniu?

– Jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt z opowiadania?

 

  2. MASAŻYK Z WIERSZYKIEM "KONIK"

  Biega źrebaczek po łące(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)wąchając kwiatki pachnące.Tu rosną stokrotki,maki,a tu      kolorowe bratki(poszczypujemy w różnych miejscach)Podchodzi klacz ,jego mama(kroczymy po plecach palcami)nosem go lekko dotyka.(lekko naciskamy jednym palcem)Konik do mamy się śmiejei dalej po łące bryka.(skoki nadgarstkami i palcami)Potem wieczorem w stajencedo mamy tuli się blisko,(przytulamy się do dziecka)układa się do snu na sianiei chrapie jak wielkie konisko(naśladujemy chrapanie)

  3.Ćwiczenia językowe z wykorzystaniem wiersza T. Kwiatkowskiej ,,Przeciwnie”.

Dzieci słuchają wiersza i dopowiadają słowa o znaczeniu przeciwnym.

Coś jest duże, a coś...

 Coś jest słodkie, albo...

Coś jest czarne, a coś...

 Inne smutne lub...

Jedno tłuste, inne....

 To jest proste, a to...

 Tamto cienkie, a to....

To głębokie, a to....

 Coś jest głośne, a coś...

 Może piękne być lub...

 Wiele jest przeciwstawnych słów,

To wysokie, a to …

 więc się pobawimy znów.

Coś gładziutkie jest lub...

  4. Zwierzątka z rolek papieru 

   Zróbcie z rodzicami zwierzątka z rolek, możecie wzorować się na poniższych obrazkach :

  https://przedszkole1.waw.pl/images/cardboard-tube-farm-animals-580x405.jpg

  https://basniogrod.pulawy.pl/lib/rcayzg/zwierzaki-z-rolek-od-papieru-toalet-iyiebhdy.jpg

 

  Wtorek 13.04

  Temat : Wiosna na wsi

 1. Opowiadanie  M. Strękowska –Zaremba -Kaczęta, prosięta... konięta?

Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku,wykrzyknęła: –Mogę pogłaskać owieczkę? Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. –Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania. Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko. –Olek! Ciocia ma łabędzie! –piszczała zachwycona. –Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady. –Ty łobuzie, nie strasz mi gości–skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. –Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów. Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział:–Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków. Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach. –Źrebak siędo mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! –mówił uradowany Olek.–A mnie pocałowało prosię –chwaliła się Ada.Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieściakurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos.–Nic nie mówicie o krowach? –zdziwiła się babcia.–Bo krowie ogony brzydko pachną –wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie. –A wiesz, czego się dziś nauczyłam? –pospiesznie zmieniła temat. –Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi –gąsiątko, kaczki –kaczątko, świnki –prosiątko, konia –koniątko, a krowy –krowiątko –wyliczyła. Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.

  2. Zapraszam do obejrzenia filmiku o zwierzętach i ich dzieciach :

  https://youtu.be/dnJAFtGwXMI

  3. Narysujcie świnkę słuchając wierszyka :

  https://youtu.be/p7n-6jFiIAc

  4. Czy poznajecie te zwierzęta, spróbujcie odgadnąć nazwy zwierząt słuchając ich odgłosów.

  https://youtu.be/WEZw-Zo-_vQ

  5. Wykonajcie ćwiczenia w książce  strona 64 /65.

 

  Piątek 09.04

  Temat : Bezpieczne gniazda

  1. Na początek list od ptaków :

 Drogie dzieci !

  Aby nam nie przeszkadzać, wybierając się z rodzicami na spacer, omijajcie nieuczęszczane przez ludzi miejsca w lasach, zarośnięte krzakami i szuwarami brzegi rzek i jezior. Lepiej chodzić po drogach i szlakach, zatrzymać się w miejscach, gdzie często przebywają ludzie. My, ptaki, nie zakładamy tam gniazd. Przedszkolaku, jeśli zauważysz gniazdo, nie podchodź bliżej. Nawet duże ptaki drapieżne, choć wyglądają groźnie, są bardzo płochliwe. Wydeptując ścieżki, pokazujesz leśnym zwierzętom – lisom, kunom – drogę do naszych domów. Wtedy nasze jaja i delikatne, bezbonne pisklęta są w niebezpieczeństwie. Jeśli odsłonisz nasze gniazda, łatwiej je zauważą drapieżniki. Na pewno nie wiesz, że ptak raz spłoszony na gnieździe ucieka i już do niego nie wraca. Wypłaszając z gniazda młode, które jeszcze nie potrafią sprawnie latać i samodzielnie zdobywać pożywienie, narażasz je na niebezpieczeństwo.

  Pozdrawiamy was, ptaki

A tutaj kilka zdjęć ptasich gniazd :

  https://www.nowytydzien.pl/wp-content/uploads/2019/06/bociany.jpg

  https://www.werandacountry.pl/cache/685-685/bfe41a533e4ae75fe529cc4ccb6c5a63/gniazda-ptakow.jpg

  https://www.kobior.pl/pliki/aktualnosci%202018/gniazda.jpg

  https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/b3/ea/57169c295b452_o_medium.jpg

  2. Teraz naszym zadaniem będzie konstruowanie ptasich gniazd.

Proszę Was rodzice o przygotowanie swoim dzieciom różnego rodzaju materiałów: siano, piórka, watę, patyczki, zasuszone liście, nitki sznurki, włóczkę. Zbudujcie wspólnie z dziećmi gniazda według własnych pomysłów.

  3. A teraz czas na zabawę ruchową „bocian i żaba”.

Rodzic układa ze skakanki na środku pokoju koło – staw. Rodzic (lub starsze rodzeństwo) podejmuje rolę bociana. Dziecko swobodnie skacze po łące (pokoju), naśladując skoki żab, gdy usłyszy klekot bociana szybko wskakuje do stawu. Można oczywiście zamieniać się rolami.

  4. Zabawa matematyczna.

Proszę o przygotowanie np. 10 klocków, guzików, zakrętek itp. (jako liczmanów) do zabawy. Rodzic czytając polecenia odsuwa lub dodaje daną liczbę przedmiotów.

Nad łąką fruwały cztery biedronki (układa cztery przedmioty na dywanie). Potem przyfrunęła jeszcze jedna (dosuwaja jeden przedmiot). Ile biedronek fruwa teraz nad łąką?

Nad łąką fruwało osiem biedronek (układa osiem przedmiotów). Trzy odfrunęły (odsuwa trzy przedmioty). Ile biedronek pozostało?

  5. Obejrzyjcie filmik " Sekretne życie ptaków":

  https://youtu.be/R03a_beR7aI

  6. Wykonajcie zadanie :

  https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII7.jpg